Jonge ondernemers slepen startkapitaal binnen tijdens Dragon’s den

En daar dromden de jonge ondernemers de sportkantine binnen, netter gekleed dan normaal. Hun focus was op de pitch, die maximaal twee minuten mocht duren. Het doel: startkapitaal binnen harken. Dinsdag 20 december stond Dragon’s den op het programma. Vier juryleden waren bereid de presentaties te beoordelen, de pitchers te bevragen en het startkapitaal toe te wijzen.

De jury stelde zich eerst voor: online marketeer Gert de Groot (LandstraDeGroot), oud-leerling en horecatijger Jos Bosma (Hotel Restaurant De Boegschroef), financiële adviseur Natasja Loer (Schildersbedrijf Loer) en programmamanager Annelot Wagenaar van Kansrijke Groningers. Daarna nestelden ze zich op de comfortabele banken, om te luisteren naar de plannen van de companies. De voorbereiding van de pitch was teamwork, voor de uitvoering werden de beste praatjesmakers de arena ingestuurd. Videograaf Johan Herder van Elven Monkeys en Luuk Sporrel van het Dagblad van het Noorden legden de bijeenkomst vast.

En zo pakten tien junior companies het podium: Allesschrift, Cups&Co, DecoratieLab, DuoBottle, Flamerous, Happy Games, Plan Bee, Top-Sock, Totelly different en Zuumz. De jury was enthousiast en stelde verrassende vragen. Ook waren er nuttige adviezen:
Bijvoorbeeld over het ´Allesschrift´ voor vier schoolvakken tegelijk: maak het unieker zodat het op meer dan je eigen school een succes kan worden. En kunnen jullie die mokken met gepersonaliseerd opschrift in meerdere formaten maken? Unieke 3D-geprinte huisdecoraties op bestelling maken klinkt goed, maar hoe gaan jullie de doelgroep benaderen? Een thermosfles die niet lekt, voor warm en koud, zonder smaakverlies, is die er al en gaan jullie die inkopen of laten produceren?

De jury was ronduit enthousiast over de homemade kaars met een geheime gepersonaliseerde boodschap, die tevoorschijn komt halverwege de brandduur. Kan die doelgroep van tienermeiden niet wat breder? Over het houten bordspel - gemaakt met een lasercutter op school:  maak zichtbaar en beleefbaar hoe die minigames en challenges er uit zien. De jongens van Top-Sock droegen zelf saaie effen sokken, maar hoe gaan jullie klanten afsnoepen van concurrent Happy-Socks?

Over hét duurzame alternatief voor aluminiumfolie van de jonge ondernemers van Plan Bee die zelf bijenwasdoekjes gaan maken was de jury zeer te spreken. Herbruikbaar, origineel, duurzaam met potentie maar dit product verdient echt wel een hogere verkoopprijs.

De lokale ondernemers waardeerden de regionale focus van de tote-bags - met vakjes en haakjes - gemaakt van  duurzaam geproduceerde lokale hennep en in elkaar gezet door mensen van Fivelingo die daarmee hun afstand tot de arbeidsmarkt overbruggen. Tot slot suggereerde de jury Zuumz om naast het verhuren of verkopen van powerbanks  - om telefoons met energiehonger te stillen - ook na te denken over abonnementsvormen, en je niet alleen op schoolpubliek te richten.

Na lang beraad maakte de jury de verdeling van het startkapitaal bekend: 2x €100 voor Allesschrift en Zuums, 3x €125 voor Happy Games, Top-Sock en Cups&Co en 2x €150 voor DuoBottle en DecoratieLab. De jury beloonde de in eigen beheer gemaakte producten van Flamerous, Plan-Bee en Totelly different elk met een investeringsbedrag van €200.  De drie winnaars werden geroemd om hun originaliteit, focus op duurzaamheid, regionale impact en verkooppotentie.

Deze Dragon’s den was een geslaagde oefening voor de regionale pitch-battle, die eind januari in de Euroborg plaatsvindt. In de voorbereiding  daarop komen de lokale ondernemers nog een dinsdagochtend langs om de teams te coachen op weg naar een nog betere pitch.

George Dekkinga, Sylvia Hartjes, Dorien Meijer en Ben de Vries